اینکه از همـه جای ایران پهناور آمده اند را بارها گفته ایم و نوشته ایم اما اینکه بر این آمدن ها و شلوغی ها روز بـه روز اضافه مـی شود و بر امکانات و زیرساخت ها اضافه نمـی شود یـا نگفته ایم و ننوشته ایم یـا گریزی گذرا زده ایم و عبور کرده ایم.

اینکه سمـیرم، شعر آواز در مسیر آبشار آب ملخ سمیرم اصفهان فریدوشـهر و چادگان بـه بیـان معاون سازمان مـیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان آیینـه تمام نمای آینده طبیعت گردی استان اصفهان است،درست اما اینکه آینده چه زمانی است، بماند.

این روزها و ساعت ها سمـیرم شلوغ هست و هجوم مسافران با خودروهای متنوع تداعی یک خواسته عمومـی درون این وادی خوش و خرم و معتدل است.

خواسته ای کـه همـه اش بـه تدبیر و مدیریت صحیح، پول و اعتبار ویژه گردشگری و طبیعت گردی باز مـی گردد که تا تنـها خوشی آب و هوا و طبیعتش خاطره نشود.

آبشار معروف این دیـار طبق معمول جای سوزن انداختن نیست. شعر آواز در مسیر آبشار آب ملخ سمیرم اصفهان خودروها درون هم گره خورده اند و پژواک بوق و فریـاد دره عمـیق ورودی آبشار را فراگرفته است.

مسافران تابستان سمـیرم درون جوار مسجد و کمال الملک وزیر، چشمـه ناز، چشمـه بابازرنگ، رودخانـه تنگ خشک و بی بی سیدان، امامزاده زید ابن علی(ع)، پارک نارین قلعه، حاشیـه رودخانـه ماربر، امامزاده ابراهیم و پنج تن، ورودی ابتدای شـهر سمـیرم، روستاها و مناطق گردشگری دیگر همچون خفر، رودآباد و دنگزلو و حتی پیـاده روها و حاشیـه خیـابانـها هم نشسته اند و چادر زده اند.

باز هم حتما گفت آبشار زیبا و چشم نواز سمـیرم شلوغترین هست و البته دیدنی ترین.

مسافری از شـهرستان خمـینی شـهر مـی گوید: شعر آواز در مسیر آبشار آب ملخ سمیرم اصفهان چهار هزار تومان هنگام ورود بـه آبشار از ما گرفته اند اما حتی آب خوردن به منظور مصرف درون این محل نبود.

محمد حسین حاج حیدری با اشاره بـه نبود آب درون سرویس های بهداشتی آبشار افزود: وضعیت بهداشتی و نظم و نظافت آبشار بسیـار بد و زننده است.

منیره مغزیـان از اصفهان بـه مقصد این شـهرستان آمده و به همراه خانواده اش درون چمن وسط مـیدان شـهدای شـهر چادر زده اند.

این شـهروند اصفهانی با بیـان اینکه هیچگونـه امکانات مناسب رفاهی درون سمـیرم وجود ندارد به خبرنگار ایرنا گفت: شـهر خوبی هست اما فقط طبیعت خوبی دارد و هیچ.

وی اظهار کرد: سه مرتبه به منظور دیدن آبشار بـه این محل رفته ایم اما شلوغی و ترافیک مانع از ورود و استفاده آنـها از این منطقه نمونـه گردشگری بین المللی شده است.

چند مسافر جنوب هم از برازجان استان بوشـهر بـه سمـیرم سفر کرده اند و روبری بیمارستان سیدالشـهدا(ع) درون حاشیـه بلوار دنا اتراق کرده اند.

محمدرضا زارعی بـه خبرنگار ایرنا گفت: 440 کیلومتر راه از برازجان آمده ایم که تا در این آب و هوای سرد و مطبوع، حال و هوایی عوض کنیم.

او مـی گوید: امکانات و همـه چیز اینجا خوب هست و همـین کـه هوا عالی هست برای او و سایر جنوبی های خونگرم و مـهمان نواز کفایت مـی کند.

کمـی آنسوتر خانواده شـهرضایی نشسته اند و بازهم از نبود زیرساخت ها گلایـه دارند.

بهزاد پوردشتی یکی از مشکلات را نبود نور چراغ برق درون بلوار روبری بیمارستان برشمرد و افزود: کاش بجای این همـه تبلیغ آبشار و سمـیرم کمـی بـه نظافت عمومـی و گردشگری آن توجه مـی د.

حکایت تکراری گرفتن چهارهزارتومان درون ورودی آبشار همچنان روی سخن محوری بیشتر مسافران بویژه اصفهانی هاست.

فرزاد قنواتی بـه شـهرداری سمـیرم معترض هست و ادامـه مـی دهد: اینجا فقط پول را مـی گیرند و کاری ندارند بالا کـه مـی روی جا و امکانات هست یـا نیست.

مسافر دیگری بنام محبوبه محمدی زاده روی ویلچر نشسته و عازم هست و او هم حکایت حزن انگیز مناسب سازی معابر را گوشزد مـی کند.

مـی گوید: توجهی بـه معلولان نمـی شود و نتوانسته حتی چند متری را راحت و آسوده طی مسیر کند و قسمت اصلی و بالایی آبشار را بببیند.

گردشگری از استان یزد به نبود نور کافی درون شب و افتادن مسافران بـه جدول ورودی ابتدای پارک بازی اشاره مـی کند.

سیروس قادری با دست خود بـه زباله فراوان حاشیـه رودخانـه و داخل جدول ها اشاره مـی کند و از ما مـی خواهد به منظور آبادانی سمـیرم و آبشارش کاری کنیم.

مامور زحمت کش نیروی انتظامـی راهنمای صدیق مسافران هست و زمانی کـه مسافر تهرانی کـه با پاسخ منفی وی به منظور ورود بـه آبشار بـه سبب شلوغی و ترافیک مواجه مـی شود و وقتی بـه اصرار مـی گوید: هزار کیلومتر راه آمده ام فقط به منظور دیدن آبشار و آیـا این درست هست که نتوانم آبشار را ببینم.

مامور هم با نـهایت احترام مـی گوید: خوش آمدید بفرمایید.

حرفهای شـهروند سمـیرمـی درون همسایگی و مسجد کمال الملک وزیر سمـیرمـی(خانعلی) هم شنیدنی است.

ابوذر آقایی با اشاره بـه مـهمان نوازی مردم سمـیرم گفت: چندین خانواده کـه نیمـه شب بـه این شـهر رسیدند جای مناسبی به منظور اسکان نیـافتند و در خانـه های مردم ساکن شدند.
مدیر منطقه نمونـه گردشگری آبشار و مسوول روابط عمومـی شـهرداری سمـیرم بـه خبرنگار ایرنا گفت: روزانـه چهار که تا پنج هزار خودرو متقاضی ورود بـه آبشار هستند.

مجتبی قنبری از مردم خواست مسافرت بـه سمـیرم را بـه روزهای آخر هفته موکول نکنند و سایر روزها را به منظور سفر بـه سمـیرم و بویژه آبشار انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: برخی از مسافران رفاه دیگران را رعایت نمـی کنند و روزهای زیـادی را با همان چهار هزار تومان درون آبشار سمـیرم مـی گذرانند.

وی بـه اتراق یک شـهروند آباده ای درون آبشار اشاره کرد و افزود: این شخص و خانواده اش حدود 20 روز هست در آبشار چادر زده اند.

صحنـه ای منظم از خودروها درون جای جای آبشار و پارکینگ آن توجهم را جلب مـی کند.

براستی اگر حریق دامن خودرویی را گرفت غیر این هست که شاهد دومـینوی آتش و انفجار درون این راهبندان هولناک و باریک خواهیم بود.

با این وجود، آبشار سمـیرم درون 160 کیلومتری جنوب اصفهان این روزها چشم انتظار تدبیر مسوولان گردشگری هست تا غبار غم از چهره نازیبای این روزهایش بزداید و بار دیگر لبخندی ملیح بر لبان مسافران خسته از راه رسیده دور و نزدیکش بنشاند.
از:محمود افشاری
7147/گ/1042

. شعر آواز در مسیر آبشار آب ملخ سمیرم اصفهان




[سمـیرم سرزمـین هزار چشمـه ××× - گردشگری شعر آواز در مسیر آبشار آب ملخ سمیرم اصفهان ]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 13 Jul 2018 06:44:00 +0000